Een leuke werkvorm voor de lichamelijke ontwikkeling maar ook sociaal-emotioneel.
Werken aan kleine concrete doelen met het kind.
Je boekt kleine successen bij het kind als het springen of hinkelen lukt.
Ze kunnen zelf een parcours uitzetten als ze dat willen,hun boosheid reguleren en energie kwijt raken.
Balanceren, uitdagen en stimuleren.
Er zijn heel veel mogelijkheden met staptegels (in verschillende hoogtes en groottes) en in combinatie met hoepels of pionnen.
Tijdens of na het bewegen uit het kind vaak zijn emoties. Dit kan dmv praten maar ook door te tekenen en/of te vertellen.
*afhankelijk van de leeftijd en vermogen van het kind aanpassen> denk aan de zone van naaste ontwikkeling. Actuele ontwikkeling en de hogere ontwikkeling (; dit is het niveau waarbij het kind bij de activiteit ondersteuning krijgt). Het gebied daartussen is een zone van naaste ontwikkeling, een activiteit die uitdagingen en kansen biedt om een kind verder te brengen. (Vygotsky)
*ligt de interesse van het oudere kind bij bv voetbal, hockey of skateboard dan zet je het parcours ruimer op zodat er met de bal of skateboard tussendoor geslalomd kan worden.